Distributieketting defect? Wij repareren hem!

De distributieketting is de belangrijkste aandrijfketting die een motor nodig heeft. De ketting vormt de mechanische verbinding tussen de krukas en de nokkenas en de nokkenas drijft de in- en uitlaatkleppen aan. Een defecte distributieketting kan grote schade tot gevolg hebben.

Uitgerekte kettingen en gebroken kettinggeleiders

Doordat krachten in de motor worden uitgeoefend op de distributieketting, kan deze uitrekken. De distributietiming wordt dan verstoord. Omdat de motor dan niet meer soepel loopt, ontstaan er storingen op de vanos en de oliepomp. In het ergste geval ontstaat dan onherstelbare schade aan de motor.

De kunststof kettinggeleider breekt in sommige gevallen in kleine stukjes. De plastic delen die onderin de motor terechtkomen worden aangezogen door de oliepomp, waardoor deze op den duur verstopt zal raken.
Drijfstanglagers of andere belangrijke motoronderdelen zullen hierdoor onvoldoende smering krijgen met onherstelbare schade tot gevolg.

Reparatie

Wanneer een auto normaal bereden goed onderhouden wordt is de kans klein dat dit probleem optreedt, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren. Wij hebben veel ervaring met het repareren van distributiekettingen en doen het graag voor u!

Hoort u ratelende geluiden, heeft uw auto verminderd vermogen, verhoogd brandstofgebruik, een brandend olie- of storingslampje? Rijd dan even langs of neem contact met ons op.

‘Bij een serie BMW-motoren, zowel diesel als benzine (N47, N54 en N20), werd ook een bovengemiddeld aantal problemen gemeld. Ratelende geluiden vanuit de motor zijn altijd rede voor een bezoek aan onze garage.’ aldus Jeroen Bakker. Wij als BMW-specialist lossen dit voor u op.

Vaak is de distributieketting niet direct te zien bij het openen van de motorkap. Verwar de distributieketting daarom niet met de multiriem, die drijft de dynamo, waterpomp, aircopomp en stuurbekrachtiging aan.